Dette ser ledere etter

Dette ser ledere etter
Dette ser ledere etter

Ledere som skal rekruttere ledere i vår bransje ser ofte etter profiler som kan være med på å bygge og utvikle ny forretning, etablere nye satsninger, lede avdelinger eller for eksempel initiere store digitale innovasjonsprosjekter. Dette bør gjenspeiles i CV´en.

- Når vi gjør lederrekrutteringer ser vår oppdragsgiver ofte etter ledertyper som kan stake ut en kurs, som kan bygge, posisjonere, ta markedsandeler og utvikle. Dessverre leser vi litt for ofte generelle CV´er fra dyktige ledere, som bare indikerer hvor de har vært, men ikke hva de konkret har gjort i karrieren og hvilke resultater de har skapt, sier Henrik Sandberg, daglig leder og rådgiver i Mediabemanning. 

Det har over tid vært gode tall for mange aktører innen reklame, design, kommunikasjon og teknologi. Det investeres mer i digitale tjenester, produktutvikling, brukeropplevelse og kundereise enn det har vært gjort noen gang, både i penger, prosjekter og folk.

- Denne investeringen bidrar også til en forventning om at man er attraktiv som arbeidsgiver og det bidrar til en forventning til aktuelle lederprofiler som viser interesse for rollen, sier Henrik.

 

Må være mer konkrete

Henrik sin erfaring er at mange ledere med lang erfaring ikke klarer å være konkrete i sin CV. Hans råd til ledere er å bli tydeligere på hva de har gjort de siste årene som er relevante for stillingen og hvilke resultater man har skapt.

- Vi trenger ikke en CV som er lang som et vondt år. Vi trenger konkrete svar på hva man som leder kan bidra med og hvor man har sin spisskompetanse. Klarer man å vise at man har et klokt hode, har skapt konkrete resultater, er dyktig på strategi og får folk med seg, så vil man fremstå som attraktiv for rekrutteringsbyråer og ledere som skal rekruttere ledere.

Sandberg sier at de lederne som har kombinasjonen av ledermessig interesse for folk, som er gode på kommunikasjon og som samtidig er sterk på eget fag er sjelden vare.

- Mange ledere i vår bransje trigges av posisjonering, forretningsutvikling, vekst og produkt-/tjenesteutvikling i større grad enn ledelse og personal. Om du i en rekrutteringsprosess også klarer å vise i CV´en at du er opptatt av menneskene rundt deg, så er det en fordel, avslutter han

June K. Ragnif, Mediabemanning
Del artikkelen