Er du Analytics nok?

Del artikkelen

Ole deler sine beste råd for hva du bør fylle din CV og søknad med når du skal bygge en karriere i medie- og kommunikasjonsfaget.

Er du Analytics nok?
Er du Analytics nok?

Når du er i startgropa av karrieren og ser etter en vei inn i media- og kommunikasjonsbransjen kan det være frustrerende å møte på stadige avslag og NEI etter å ha lagt ned mye tid i CV og søknadsskriving. Kanskje kommer man helt frem til intervju for så å oppleve en dørgende stillhet, ofte etterfulgt av det tilbakevendende og ikke mist kjedelige avslaget. Det kan være vanskelig å forstå hvordan man skal få den erfaringen som kreves når man ikke engang får muligheten til å komme i gang. Men her er heldigvis ting i ferd med å endre seg.

Arbeidsoppgaver innen media, reklame og kommunikasjon har de siste årene i svært stor grad vært preget av de store endringene digitaliseringen har skapt. Med dette har kravene til å beherske systemer og verktøy blitt viktigere i flere og flere rekrutteringsprosesser. På mange områder har kravet til ferdigheter tatt over for jakten på attraktive personlige egenskaper når man ser etter talenter. Dette har ført til at vi som jobber med rekruttering og bemanning i mange ansettelsesprosesser ser vel så mye etter spesifikke ferdigheter som på CV’en som en helhet. Særlig gjelder dette for roller som ikke setter krav til mange års erfaring. Det er en forventning til at de som er født på åtti- og nittitallet er digitale innfødte, og derfor har lettere for å forstå og lære seg den digitale logikken. Allikevel er det veldig viktig å eksponere den kjennskapen du faktisk har.

Det er ikke tilstrekkelig å påstå at man er analytisk om du ikke kan Analytics, flink til å presentere om du ikke faktisk kan lage helt rå presentasjoner, eller kreativ om du ikke kan illustrere tankene dine med for eksempel Photoshop eller en prototype. Du kan heller ikke ta ansvar for innhold om du ikke kjenner til content management systemer (CMS) og basic html. For å ikke snakke om Facebook og deres løsninger for annonsering, måling og analyse.

Markedsføring i dag handler i veldig stor grad om å beherske selfservice-løsninger, og det krever at man tar plattformene på alvor og fordyper seg i logikken og mulighetene. Selv fagfolk og ledere på høyt nivå bruker og forstår teknologiene som er nevnt.

For eksempel kan brukere av Google Analytics oppleve at dette åpner døren inn i fagmiljøer og stillinger som handler om mye mer enn søkeord og websider. Om man kan Photoshop så KAN det være kunnskapen som tipper prosessen i din favør når man søker på en jobb som innholdsansvarlig eller content manager. Er man utdannet designer kan det være erfaringen din med Google Analytics som sikrer drømmejobben.

Det er faktisk ikke en unnskyldning at man ikke har fått muligheten til å jobbe med det, her er kompetansen tilgjengelig hos leverandørene (Google, Facebook, Wordpress m.m.), på et enormt antall blogger, tutorials og fagfora, og det arrangeres veldig ofte en rekke praktisk orienterte kurs, foredrag og frokostseminarer; mange av de helt gratis. Det er bare opp til deg!

Så tipset mitt til deg som søker jobber innen kommunikasjon og markedsføring er å løfte frem det du kan av systemer og teknologier i din CV. Markedet roper etter operative markedsførere som faktisk kan gjøre jobben selv.

Oppdater din profil hos oss

ole-mbflex-liten

Av Ole Aleksander Janzso, rådgiver i Mediabemanning og MB Flex.