Olssøn Barbieri vant gull under Visuelt 2017

Designerne Henrik Olssøn og Erika Barbieri vant gull i kategoriene "Pakningsdesign - Drikkevarer" og "Pakningsdesign - Annet" under Visuelt 2017.

Foto: Olssøn Barbieri
Foto: Olssøn Barbieri

Olssøn Barbieri vant gull for sin emballasje for Balholm fruktvin ”Emma”, ”Ingeborg” og ”Margaret” under årets Visuelt. Juryens kommentar var blant annet at formspråket og typografien er tydelig inspirert av innpakningspapir til frukt som ble mye brukt på 1900-tallet. Dette skaper et fristende og sjarmerende uttrykk, og flasker ingen kan motstå.

I tillegg vant designerne gull i Visuelt for sin emballasje for Malbrum Parfums, som har hentet inspirasjon fra vintage apotek-pakninger i papp. Juryens kommentar er blant annet at designerne har satt ingrediensene i fokus som er veldig ukonvensjonelt for den type parfymeinnpakning, og juryen likte også godt apotek-referansen.
-Det er veldig motiverende å vinne priser for arbeidet vårt. Det er en hyggelig påskjønnelse. Men når feiringen er over er det viktigste for oss å opprettholde fokus og disiplin, og sette listen enda høyere for vårt neste prosjekt, sier Henrik Olssøn.

Fantastiske identiteter

Henrik Olssøn og Erika Barbieri har i 12 år laget fantastiske identiteter og pakninger for kunder innen premium retail. De leverer konsepter som har vunnet en rekke internasjonale priser og drives av et ønske om å skape verdi ved å utfordre kategorispråket for merkevarer og visuelle identiteter. 

-Vi ser alltid til fortid og fremtid når vi designer for en merkevare, og finner det ofte nødvendig å utfordre tradisjonell marketing-mentalitet. De aller fleste av kundene våre ser potensialet i nye ideer når de blir presentert med et grundig rasjonale. Det er også veldig motiverende å se at merkevarene vi skaper lever lenge på hyllen og nesten alltid går i tet i sine kategorier, sier han.

Olssøn Barbieri tok dessuten med seg to diplomer fra Visuelt 2017 for ”Pakningsdesign - Drikkevarer”. Den ene for redesign av Løiten Aquavit. Den andre for emballasje for vinserien Ca´della Scala. Tidligere i år ble de også ”finalist” i European Design Awards for Balholms Epledram og en nominasjon i German Design Awards for Malbrum Parfums. Erika satt også i juryen for pakningsdesign i D&AD Awards tidligere i år.

Du kan lese mer om Olssøn Barbieri her.
Du kan lese mer om Visuelt 2017 og vinnere her.

Dette er Visueltkonkurransen

• Visueltkonkurransen er Norges største, årlige konkurranse innen visuell kommunikasjon og premierer arbeider innen Grafisk design, Illustrasjon, Digital Design og Moving Image.
• Konkurransen presenterer det ypperste av arbeider innen fagfeltene med fokus på utøverne, og har som målsetting å inspirere til målrettet nytenkning og høy faglig standard.
• Vinnerne i konkurransen annonseres ved prisutdelingen som finner sted under Visueltfestivalen.

Vi søker nå daglig leder til Olssøn Barbieri - er du interessert i å lese mer om stillingen, se her.