DNB er markedsførernes favoritt

Aina Lemoen Lunde, DNB
Aina Lemoen Lunde, DNB

DNB er den merkevaren som utpekte seg spesielt positivt i 2017, mener markedsførerne selv. Tine og Telia følger tett på, mens SAS og Norwegian flyr ut av lista.

DNB har tatt steget forbi Tine, mens SAS og Norwegian har flydd ut av lista til fordel for Telenor og utfordreren Kolonial. Det viser Bransjerapporten 2018 som Mediabemanning har laget. Respondentene i årets undersøkelse har svart på hvilken annonsør eller merkevare de synes har utmerket seg spesielt positivt det siste året.

- Det er veldig moro at vi går fra en 2. plass i fjor til en 1. plass i år, og med det går forbi Tine som jeg opplever som knallsterke markedsførere. Vi vet at vi er i en bransje med høy endringstakt og at vi derfor må jobbe med mye nytt og spennende hele tiden. For å innfri og samtidig innovere har vi en policy på å korrigere eller kutte raskt hvis noe ikke virker, men det krever en kultur der det er lov å gjøre, erkjenne og lære av feil, sier Aina Lemoen Lunde, markedsdirektør i DNB.

Utfordrer seg selv og bransjen

Felles for DnB, Tine, Telia og Telenor er at de er etablerte merkevarer som retter seg mot definerte strategiske segmenter. De har også til felles at de er opptatt av kreativitet og innovasjon, samt i front på å finne nye løsninger. Det gjør at de utfordrer både seg selv og bransjen.

- Det å være en sterk merkevare er krevende, men vi har en enorm vilje til å skape noe nytt. Og så vet vi at det på veien mot suksess vil komme noen nedturer. Og det er lov, sier hun.

Bedriftskulturen avgjør

Lemoen Lunde er klar på at noe av oppskriften for å lykkes er at man har en bedriftskultur der det er viktigere å være modig enn perfekt.

- Har du kollegaer som vil deg vel, så vil du i større grad våge å foreslå og teste nye idéer – og du vil tåle om de ikke lykkes. Innovasjon fordrer feil og derfor må det legges et grunnlag for en kultur der det er lov å tenke nytt – og feile. Først da vil man lykkes, sier hun.

Markedsførernes egne favoritter

1. DNB

2. Tine

3. Telia

4. Telenor
5. Kolonial

June K. Ragnif, Mediabemanning
Del artikkelen