Tar opp kampen med de store

Utviklingen i mange performance-byråer har de siste årene vært at medarbeiderne deler seg i to kategorier: senior strateger og relativt unge fagfolk. 
-Vi tror en del av suksessoppskriften er at seniorprofiler med analytisk bakgrunn jobber både strategisk og operasjonelt i verktøyene, sier Magnus Wrangell Ruud i Proletar.

Foto: Proletar
Foto: Proletar

Proletar er et performance byrå med bred kunnskap innen feltet. Det som skiller Proletar fra andre aktører er at de ansatte jobber både strategisk og operasjonelt, og at de påtar seg teknisk avanserte prosjekter.
-Vi tror at mange av de store og etablerte byråene innen performance har flinke folk som er kundeansvarlige, men at de ikke nøvedigvis er operative i verktøyene der verdien skapes. Hos oss derimot er det alltid den kundeansvarlige som utfører oppgavene og vi tror det gjør at man får mest ut av hver eneste krone, sier Magnus Wrangell Ruud i Proletar.

Et suksessår for en oppstart
For et år siden ble Proletar startet av Geirr Lødemel Tvedt, Magnus Wrangell Ruud og Rune Syvrud Sandåker. Geirr hadde lang erfaring fra konsulent- og bankverdenen, samt vært aktiv investor og styremedlem i ulike oppstartselskap.
Magnus og Rune hadde begge verdifull erfaring fra Google. Magnus jobbet med de største reise- og finanskundene i Norge samt CPG-aktører. Rune jobbet med de største retailerne.
-Geirr holdt på det tidspunkt i performancesatsingen for Bank Norwegian og hadde et ønske om å starte et byrå og tok med seg Rune og meg. Nå har vi holdt det gående i ett år og det har gått over all forventning. Vi jobber med
mange forskjellige kunder. Blant de større er, iZettle, Obos, Bank Norwegian og Varner og så jobber vi med en rekke oppstartsselskaper, sier Wrangell Ruud.

Strategisk og digital konsulent
Nå ser Proletar seg om etter en ny kollega. De søker en seniorprofil med analytisk bakgrunn som kan jobbe hands on slik de gjør i Proletar.
-Vi er ute etter en person som kan være digital konsulent og som har erfaring med digital annonsering. For oss er den strategiske og analytiske biten viktigst, for det operasjonelle kan man lære seg hvis man har litt ferdigheter innenfor vårt fag. Som kundeansvarlig er du ansvarlig for kunden 100%, selv om man selvsagt vil trekke på de med mest erfaring innenfor hver fagdisiplin i Proletar. Det er ikke et kundeteam eller andre å peke på når utfordringer eller muligheter skal diskuteres, det er du som er ansvarlig og som driver prosessen fra A til Å, med støtte fra gode kolleger, sier Wrangell Ruud.

Investeringsvilje
Det som er spennende hos Proletar er at de jobber med kunder som har vilje og ressurser til å satse digitalt.
- En riktig profil vil få muligheten til å forme sin egen rolle og hvilket fagfelt han eller hun vil ta for deg. I tillegg får vedkommende være med på en reise i et selskap med sterk vekst. Vi håper det er attraktivt å komme inn i selskapet såpass tidlig og mens vi fortsatt er I sterk vekst, avslutter Rune Syvrud Sandåker.

Proletar åpnet kontor i Stockholm i januar, som også opplever god og lønnsom vekst. Kontoret er startet av en tidligere Googler og flere ansatte er på vei.

Her kan du lese mer om Proletar og menneskene der. 

Søk her på stillingen som Digital rådgiver.

 



Del artikkelen